4.13.2010

today i helped a friend (and fellow graphic design student) bind a book for her school assignment. we did a great job, if i can say so myself. i picked up some new bookbinding tips & tricks along the way: (i'm writing them in dutch because the tutorial is also in dutch!)


boekbind tips & tricks:
- een letter, woord, figuur in relief maken op de cover kan ook. daarvoor moet je, in plaats van 1 dik karton van bvb 4mm te gebruiken, 2 kartonnen van 2mm op elkaar lijmen. in het bovenste heb je dan je letter/woord/figuur uitgesneden. de kant met het relief lijm je als eerste in (dus je wacht met de rug en de andere kant te lijmen op het boekbinderslinnen tot de relief-kant droog is), je lijmt het op het boekbinderslinnen, draait het vrijwel onmiddelijk om en oefent lichte druk uit op de plaats waar het dieper is. met een vouwbeen of een stomp voorwerp kan je de randjes mooi uitduwen. tip: gebruik op die plaatsen zeker niet teveel lijm. (edit: leg een vochtige vod bij je om je belijmde vingers af te kuisen. zo beland er zeker geen lijm op je cover!)

- het is zeer handig om in plaats van boeken als gewicht te gebruiken, 2 sergeanten en 2 houten planken (bedekt met papier, anders plakt het hele boeltje aan je plank) te gebruiken als pers. je steekt dan je gebonden katernen - met schutbladen en al, met het stofje en eventueel kapitaalbandjes erop) (licht) gelijmd erin, en als het er dan tussenzit kan je er nog eens overgaan voor nog een laagje lijm. daar kan je het gemakkelijk in laten drogen zonder dat je de hele boekenkast moet leeghalen.

- het toverwoord bij boekbinden is écht waar: geduld geduld geduld. een beetje zoals bij naaien, vind ik.

7 comments:

  1. Wat grappig, bindt jij zo vaak boeken handmatig in?

    Ik kan me niet echt inbeelden dat iemand dat leuk zou vinden :p Ik volg namelijk drukken op school, en daar moet ik dat erg vaak doen. (maar wij hebben wel lijmmachines enzo, waardoor de meeste boekjes op ongeveer 10 minuutjes wel klaar zijn)

    ReplyDelete
  2. MOOI! Verdorie, ik ga bij jou eens een cursus ofzo volgen om te leren boekbinden.
    Moest ik tijd (lees: geen kinderen) hebben dan zou ik zo'n opleiding willen volgen in Gent. Enfin, wie weet, als ik op pensioen ben.
    Ik ben wel nog van plan je tutorial van een paar weken geleden eens uit te proberen. 't Zal wel voor juli of augustus zijn denk ik.

    ReplyDelete
  3. Jolien: zooo vaak doe ik het niet hoor, ik heb dat geleerd voor school omdat boekbinders niet erg goedkoop zijn. :) maar ik heb het geleerd van een meisje uit m'n klas, en ik vind het wel iets leuk om te kunnen. maar nu niet dat ik constant boeken zit te binden hoor (al ben ik wel zot van boeken :))

    kamiel&odille: een cursus bij mij? geen strak plan, in Gent kan je immers in de Offerlaan cursussen boekbinden volgen, das van CVO Leerdorp. laat zeker weten of het met m'n tutorial lukt, ik hoop het alleszinds. :)

    ReplyDelete
  4. Een boekje binden volgens jouw manier staat ook op mn to do lijstje voor de vakantie!

    ReplyDelete
  5. hi Sien,

    ik heb hem gisteren avond nog ingelijmd in de kaft (kon niet meer wachten natuurlijk) en ondanks vloeken dat ik weer geen geduld genoeg had, is het goed gelukt. Hij plakt recht :)
    De rug had nog iets breder gemogen, het boekblok zit iets te benepen waardoor hij niet goed 'openvalt' (iets om te onthouden). En zet ook maar in de tutorial dat mensen een vochtige vod naast zich moeten leggen om hun belijmde vingers mee af te kuisen voor ze dingen beginnen aandrukken :) Anders miserie :)
    Nog eens dankje voor de hulp!

    ReplyDelete
  6. Ja zo heb ik het ook altijd gedaan, met die plankjes en sergeanten! Dan blijft tenminste alles op z'n plaats! En voor dat diepdrukken deed ik dat ook zo voor mn menu's voor Jeroen Meus (al zijn inimie-logos met veel frulletjes erg moeilijk!)

    I love boekbinden! (En boeklinnen is ZO mooi)

    ReplyDelete
  7. Severien, je uitleg is zo handig. Komt zeker van pas! Ook je blog is heel inspirerend :).
    Het is nog een kleine maand en half, maar alvast veel succes op de jury.

    ReplyDelete

thanks for taking the time to leave a comment! :)